jueves, 23 de febrero de 2012

LES MENTIDES DE LA PUBLICITAT


Sovint, la publicitat ens amaga diferents mentides que són, si ho pensem, molt fàcils de detectar. Així, els missatges publicitaris i els eslògans ens amaguen una informació òbvia mitjançant eufemismes o elisions d’informació. Tot seguit adjuntem un llistat en què apareixen diferents eslògans i, al costat, el que vertaderament volen dir. Series capaç d’identificar-ne els productes a què es refereixen els diferents eslògans?

Cotxe ecològic
– Vehicle que contamina una mica menys que la resta(encara que en fabricar-ho es contamine més).
Tota l'energia que els teus fills necessiten
–Greixos.
Iogurt que ajuda a les teves defenses
–Afavoreix el tracte digestiu (igual que tots els iogurts).
Als millors cinemes
–Als cinemes.
L'ADSL més ràpid
– En determinats llocs, moments i tarifes arriba a la desena part de la velocitat de l'ADSL en la resta d'Europa.
Diners fàcils
– Endeutament fàcil.
T'ajuden a cuidar la línia
– És menjar. El menjar engreixa.
Nou pack estalvi
– Menys quantitat, mateix preu.
Elaborat amb ingredients naturals
– Elaborat amb ingredients.
T'aporta regularitat
– T'ajuda a fer de ventre.
Confia en la nostra experiència
– Necessitem diners.
Les teves trucades a 0 euros
– Les teves trucades a 0 euros el minut, sense explicar impostos indirectes i establiment de trucada.
Rejoveniràs 10 anys
– Tindràs la cara una mica més grassa i les arrugues es veuran menys.
Bitllets a 1 euro
– Taxes d'aeroport a 60 euros i 15 euros per maleta.
Nits d'hotel gratis
– Consum obligatori per valor d'un mínim de 40 euros al dia en la cafeteria de l'hotel.
El que vols
– El que no necessites.
El que necessites
– El que no vols.

ACTIVITAT: per parelles, trieu un producte per a cadascun dels eslògans esmentats. A continuació, escolliu un dels productes que heu localitzat, llegiu la informació que hi apareix tot seguit i empleneu la FITXA D’ANÀLISI CRÍTICA D’UN PRODUCTE (aquesta fitxa la trobareu al final d'aquesta entrada).

LES MENTIDES DE LA PUBLICITAT
Amb l'ànim de vendre més i millor els seus productes, la publicitat intenta enganyar al receptor de diverses formes, unes més senzilles que unes altres. Entre els diferents procediments d'engany podem assenyalar:

1. Les supressions: Fer creure que una cosa que existeix no existeix. La publicitat sol ometre en els seus anuncis dades importants.

2. Les addicions: Fer creure en l'existència de coses que no existeixen. La publicitat inventa objectes, propietats, perills o testimoniatges inexistents. De vegades inventa també pseudo-esdeveniments amb la intenció de promocionar un producte.

3. Les deformacions de la realitat. Poden ser quantitatives o qualitatives.
- Deformacions quantitatives: la més freqüent en la publicitat és l’exageració. S'exageren les qualitats del producte, els perills dels quals el producte protegeix, etc...
- Deformacions qualitatives (qualificacions falses):

a)Publicitat semiclandestina: és el cas de molts articles de premsa que es presenten com a textos informatius i que, no obstant això, esmenten el seu caràcter publicitari, generalment en lletra molt petita que passa desapercebuda.

b) Publicitat clandestina: oculta totalment la font que emet el missatge. És molt difícil de detectar. Solen ser articles pagats que es presenten com a informatius i el caràcter publicitari dels quals no figura en cap lloc. També es pot considerar publicitat clandestina la invenció de "productes- pretext": quan es va prohibir la publicitat de tabac en televisió, les empreses tabaqueres van inventar altres objectes que es comercialitzaven amb el nom de la marca de tabac: Exemple: rellotges Camel-Trophy.

c)La publicitat subliminal: En ella s'oculta la pròpia existència del missatge publicitari. S'emet el missatge en condicions tals que no pugui ser percebut de forma conscient pel receptor, però sí reconegut a nivell inconscient. Això s'aconsegueix emetent l'estímul, o bé durant un temps molt breu o bé amb una intensitat molt feble. Un altre tipus de publicitat subliminal consisteix a disfressar formes en les imatges, (per exemple, una ampolla de ginebra marca Gin amb un got al costat: els glaçons del got formen clarament la paraula SEX.). Aquest tipus de publicitat està prohibida.

No hay comentarios:

Publicar un comentario